Flertydighed

 

Kunsthistoriker Nina-Emile Barfod skriver:

"Peter Aaboers malerier står ud fra væggen i store formater med kraftige farver, som understøtter deres motiver med genkendelige objekter, hvor for eksempel instrumenter, vejskilte og biler ses. I såvel den sort/hvide grafik, som i malerierne, er objekterne skabt i et åbent formsprog, som skaber undren i beskueren – for er det en bil eller er det mon en kran på billedet? De opfordrer beskueren til at blive nysgerrig, til undre sig og til at associere. Muligvis finder man frem til det, som Peter Aaboer havde tænkt med værket, eller måske sender associationerne én i en anden retning – en ting er sikkert: værkerne inviterer til at gå på opdagelse og i dialog."

Aaboer 2 DxOVP kopi

 Køb dem her via hjemmesiden ”kontakt” eller se dem i galleriet.

 

 

HIDDEN

 

Kunsthistoriker Nina-Emile Barfod skriver:

”I denne udstilling inviterer Judith Stohn dig indenfor. Judith udtrykker sig gennem fotografier, hvor hun iscenesætter sig selv, men også de ting, der omgiver hende. Hun sætter hverdagsgenstande og mennesker i nye sammenhænge og overrasker beskueren. Mange af værkerne indeholder kontraster – fx i skrøbelighed og styrke, forgængelighed og evighed. Værkerne ses i ophængningen nærmest som en samlet fortælling, et slags makrokosmos, men værkerne har i enkeltvis i mikrokosmos deres helt egne, selvstændige fortællinger også og kan sagtens stå på egne ben. Judith har et smil på læben i sin arbejdsproces og det hænger ved i værkerne. Når du træder ind i Judiths verden, får du både en æstetisk oplevelse og du kan smile med hende.”

Judith Stohn 210112

 Køb dem her via hjemmesiden ”kontakt” eller se dem i galleriet.

 

 

From the edges - Melankolsk æstetik Fotografier af Maria Fynsk Norup og Henrik Haupt.

 

Kolde januar byder på en fotoudstilling, som tiltaler det æstetiske øje. Henrik Haupt fotograferer sine omgivelser. Han betragter dem nøje og er nysgerrig på det, som mennesker efterlader sig; tomme og efterladte bygninger, som forfalder og overtages, måske endda erobres, i en stadig proces af naturen. Hans værker er æstetiske i deres kontraster mellem klare farver og gråtoner, mellem lys og mørke, mellem natur og kultur. Der ligger mange fortællinger i værkerne, som venter på at blive digtet. Maria Fynsk Norups billeder er iscenesatte kunstfotos, hvor kroppen, tiden og rummet udforskes. Kroppen stråler lysende på den mørke baggrund og danner kontrast, så den tiltrækker sig opmærksomhed. Den bevæger sig i yderpositioner, som om den afsøger egne og det omliggende rums grænser. Hendes værker er meget æstetiske; fuldstændig afstemte i deres farver, linjer og former, som nærmest fremstår grafiske. Også her får man lyst til at digte fortællinger ud fra motiverne. Begge kunstnere balancer på blandingen af melankolske motiver og hyper æstetiske formsprog.

Nina-Emilie Barfod, kunsthistoriker

 Fynsk Norup Maria ockenlund 03Henrik Haupt ockenlund 04
 Køb dem her via hjemmesiden ”kontakt” eller se dem i galleriet.

 

 

 

Farvespil.

 
Stærke, kraftige farver sitrer på lærrederne i denne udstilling af to kunstnere. 

I Else Frøsigs værker bruges komplementærkontraster og stærke farver til at fremhæve hinanden og motivet. På lærrederne springer potteplanter frem fra fladen og mennesker ser ud på beskueren. Mennesket som motiv går igen i såvel hendes malerier som i hendes papirskulpturer. Men hvor malerierne styres af kunstneren, er skulpturerne frirummet, hvor Else Frøsig lader materialet styre og finurlige figurer opstår. 

I Martin Stenbak Dreschers dynamiske malerier mødes beskueren af motiver med genstande, som enten kun lige kan genkendes eller måske endda er fuldstændig abstrakte. Hos Martin Stenbak Drescher bygges maleriernes farver op af mange lag farve, så de fremstår opakke (fortættede) og dermed kraftige, hvilket dertil er med til skabe rum i værkerne. ( Nina-Emilie Barfod kunsthistoriker.) 
Martin Stenbak Drescher ockenlund 04
else frosig ockenlund 04
 
 Køb dem her via hjemmesiden ”kontakt” eller se dem i galleriet.