Farvespil.

 
Stærke, kraftige farver sitrer på lærrederne i denne udstilling af to kunstnere. 

I Else Frøsigs værker bruges komplementærkontraster og stærke farver til at fremhæve hinanden og motivet. På lærrederne springer potteplanter frem fra fladen og mennesker ser ud på beskueren. Mennesket som motiv går igen i såvel hendes malerier som i hendes papirskulpturer. Men hvor malerierne styres af kunstneren, er skulpturerne frirummet, hvor Else Frøsig lader materialet styre og finurlige figurer opstår. 

I Martin Stenbak Dreschers dynamiske malerier mødes beskueren af motiver med genstande, som enten kun lige kan genkendes eller måske endda er fuldstændig abstrakte. Hos Martin Stenbak Drescher bygges maleriernes farver op af mange lag farve, så de fremstår opakke (fortættede) og dermed kraftige, hvilket dertil er med til skabe rum i værkerne. ( Nina-Emilie Barfod kunsthistoriker.) 
Martin Stenbak Drescher ockenlund 04
else frosig ockenlund 04
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Køb dem her via hjemmesiden ”kontakt” eller se dem i galleriet. 

 

 

 

 

Stille forvandlinger


Denne udstilling giver beskueren et rum til at fordybe sig i det helt store livstema ”forvandlinger”.
Sonny Schneiders lertøjsfigurer forvandles fabulerende og legende og udvikler sig for øjnene af beskueren, mens man bevæger sig omkring skulptur-tableauerne. Hans tuschtegninger virker mere kontrollerede pga. de klare linjer, men også her handler motivet om forvandling, da motiverne er diffuse og mennesker og dyr smelter sammen med hinanden og naturen, frisatte fra køn og art.
Vibeke Jensens akrylmalerier arbejder med rum og stemninger gennem brugen af farver, samt lys og mørke. Stemningerne skabes gennem mange laserende lag af maling og lysets sitren opstår gennem maleteknikken med prikker af maling. For øjet opstår sanselige rum, hvor formerne er delvist opløste og noget ulmer i krogene. Rummene kan nærmest virke som metafysiske rum, hvor livets gang kan kontempleres.
               Nina Emilie Barfod, kunsthistoriker

 

vibekejensen 1 ockenlundsonnyschneider ockenlund

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Køb dem her via hjemmesiden ”kontakt” eller se dem i galleriet.

 
 

Impermanence

Ulla Heegaards værker falder i to spor; det ene spor er farverige malerier og det andet spor er sort-hvide værker i såvel maleri som grafik. De farverige malerier indeholder blandt andet en serie af landskaber, som ved første øjekast kan se lette og dekorative ud, men ved fordybelse rummer en dyster stemning. Okkergule toner farver havet/jorden giftig og himlen har tunge, til tider ”svovlagtige”, skyer, som truer naturen. Serien hedder ”Klimatrusler” og taler dermed ind i en meget aktuel debat om verdens tilstand og dens fremtid. De sort-hvide værker er abstrakte og arbejder med temaet kaos gennem dynamiske kompositioner. Værkerne er en slags øjebliksbilleder, et fastfrosset ”nu”, hvor motivets former om lidt ville kunne se helt anderledes ud. Fælles for Ullas værker er temaet ”impermanence”; et buddhistisk begreb, der handler om at alt i livet er foranderligt. Værkernes foranderlighed ligger i deres tematikker og i formsprog.

 

ulla heegaard. galleriockenlund

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

Køb dem her via hjemmesiden ”kontakt” eller se dem i galleriet. 

 

 

RELIKT

I udstillingen Relikt ses en række værker, som på overfladen er forskellige i motiver og medier, men som deler tema og farveholdning. Værkerne dannes ud af treklangen omkring sort, hvid og okker og værkerne får derfor umiddelbart et monokromt udtryk, men når man ser nærmere på dem, er farverne brækket i et utal af douche valører, som giver dem et sart og fint udtryk. Det fælles omdrejningspunkt i motiverne er temaet ”forfaldets æstetik”, hvor såvel rummene, som blomsterne i værkerne viser forskellige stadier af forfald. Blomstermalerierne leder tankerne hen på barokkens vanitas malerier. Malerierne og fotocollagerne af rum viser udover forfaldet også sporene af det levede liv i fx den efterladte stol, som er blevet siddet i og vinduet som på et tidspunkt er blevet åbnet og lukket af rummets beboer. Det levede liv lever videre som fortællinger i værkerne og minder os om, hvorfor forfaldets æstetik lige så meget er læren om livet, som den er læren om forgængeligheden; ”carpe diem”, altså ”grib dagen”, er budskabet og i denne udstilling kan der digtes videre på værkernes fortællinger.

anitabredsdorff galleriockenlund 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Køb dem her via hjemmesiden ”kontakt” eller se dem i galleriet.