ULLA GERD & MORTEN SCHØNEMANN

ullagerd galleriockenlund 10 brug

Udstillingsperiode 1-23. april 2019
 

OM ULLA GERDS BILLEDKUNST
- SAMHØRIGHEDEN MELLEM FORMER OG FARVER

Det er i grænselandet mellem genkendelse og det uventede at billedkunsten opererer og virker stærkest. Den gode billedkunstner formår diskret at manøvrere betragteren ind i sine billeder.

Gennem enkle genkendelige – gerne almindelige og ufarlige elementer i billedets grænseland overlader Ulla Gerd betragteren til sig selv og hvad der måtte opstå af uventede og overraskende oplevelser. Banalt set er en værkoplevelse et møde mellem materialet og en betragter. Værket tilbyder sig som samlet udtryk fordrende og åbent for oplevelser og indtryk. Det endelige billede og værk skabes i betragterens hoved.
Ulla Gerds kunst benytter sig af denne diskrete og tvetydige billedstrategi. Hendes collage værker ”trækker” betragteren til gennem enkle genkendelige former, og en skæv farveholdning. Hun skaber en visuel tryghed og tilsyneladende genkendelighed, som uvilkårligt skaber en nysgerrighed efter at afdække den motiviske kilde, - men den forbliver naturligvis skjult. Den findes i arbejdsprocessen og kunstnerens bevidsthed.

For Ulla Gerd handler det primært om at sætte former og farver fri, - og gøre dem til selvstændige udtryk. Og med en stærk bevidsthed om at form og farve er samhørende.
(Tekst af Bente Jensen, kunsthistoriker, MA)

 

MortenSchonemann
 

OM MORTEN Rekdal SCHØNEMANN Morten (f. 1963)

Fotografi har interesseret mig siden jeg var en lille dreng. Jeg fik mit første kamera da jeg var 8 år gammel. Begyndte selv at fremkalde film og billeder, som 10 årig og indtil jeg var omkring 20 år var mit Pentax MX en del af min påklædning, som en handske eller hat, ingen tænkte nøjere over. Som fotograf er jeg optaget af motiver af hverdagssituationer og små øjeblikke som ikke må forveksles med “The decisive moment”. De små øjeblikke er øjeblikke, vi føler indvendigt, hvor vi stopper op og grunder over vores liv, eller hvor vi rammes af følelser som f.eks. alenehed, tomhed eller glæde. Eller hvis vi pludselig fornemmer et formål, som når man f.eks. er på vej til bageren efter morgenbrød. Det er karakteristisk for mine billeder, at de ofte komponeres stramt og klassisk. Der er ofte let genkendelige geometriske figurer gemt i billedernes skjulte linjer. Målet med geometrien er at sætte en scene, hvor personerne ofte optræder som små figurer i den store sammenhæng. Personerne er ofte helt “almindelige mennesker”. En slags statister, som kunne være os alle sammen.

Fotografierne på denne udstilling er et udvalgt fra serien: “Northern Street”- Det skal ses som min fortolkning af genren “Street Photography”. Der lægges vægt på geometri, og personerne i billederne er ofte små statister i den store sammenhæng. Alligevel går de små øjeblikke ofte igen. Billederne er taget i Berlin, Wien, Flensburg, København, Stockholm, Bruxelles, Amsterdam og Warszawa. I fysisk form er billederne højkvalitets-print på Hahnemuhles PhotoRag. Baryt Papir. M.S

  

Udstillingsperiode 1-23. april 2019.

 

Åbent: torsdage kl. 14-17, fredage kl. 14-17 og lørdage kl. 10-13

Lukket skærtorsdag og langfredag

Kronprinsesse Sofies Vej 6, 2000 Frederiksberg www.ockenlund.dk