Naturens geometri – naturens abstraktion. 


Line Højmanns malerier starter med inspiration fra naturen, som omdannes til former og farver på lærrederne. Undervejs i maleprocessen opstår intuitivt, abstraherede landskaber, som lyser af mættede farver og farvefelter, som danner geometriske former. De har således genkendelige, figurative motiver, men er abstraherede gennem Line Højmanns karakteristiske formsprog. Spejlinger går igen i malerierne. De store landskaber giver mindelser om tidligere maleres favntag med samme motiv og skaber ekkoer. I malerierne fortælles historier og disse historier bliver en del af en større fortælling om naturen og menneskets forhold til den, når værkerne ses i sammenhæng.

Også Vibeke Krog arbejder i geometriens sfære med sine skulpturer. De står massive med deres geometriske form, grafisk abstrakt. De dekorationernes linjer og former opstår ud fra skulpturernes former og forstærker dem således. Indtrykket understøttes af de dæmpede, monokrome farver. Vibeke Krogs vippevaser løfter sig fra underlaget og står let dansende. Deres former er mere buede, men stadig ses geometrien som et grundlæggende element.  Dekorationerne rummer organiske former og linjer, som viser inspirationen fra naturen og giver vippevaserne en legende lethed, samt giver kontrast til lerets hårdhed.

Uanset om det er de store landskaber eller den nære have, som inspirer, så har begge kunstnere en trang til at abstrahere naturen og i deres værker møder man naturens geometri og abstraktion.


Nina-Emilie Barfod, Kunsthistoriker.

Køb dem her via hjemmesiden ”kontakt” eller se dem i galleriet.